Tükör

A padláson megláttam egy számomra kedves  gyönyörű tükröt. Még  a nagyszüleimé volt.Leültem elé és elárasztottak a régi emlékek. 

Láttam a nagyanyámat, aki a faluban az írni és olvasni tudó emberek egyike volt. Jöttek hozzá levelekkel, hogy mondja meg mi áll benne. Abban az időben ez a bölcs asszony írt, olvasott és beszélt tökéletesen németül, latinul és magyarul. Kívülről  ismerte a bibliát.Gyakran ültünk együtt az öreg szilva fa árnyékában , ahol én a forró homokban játszottam, míg Ő felolvasott. Alig lehettem 5-6 éves. Mesélt  a háborúról, a népcsoportokról, a türelemről, szeretetről, mindenről, amit akkor én nem tartottam fontosnak, de figyeltem és szívesen hallgattam. Selymes lágy hangja megnyugtatóan simogató volt. Milyen furcsa, soha nem kiabált, nem láttam szaladni, kapkodni, a türelmetlenséget sem ismerte. Kedves volt mindenkihez. Még most is hallom az ezernyi órás tanítását,  érzem az illatát. 

Ma már értem, hogy Ő akkor erre az életre készített fel engem a bölcsességeivel. Amíg nem találkoztam a diktatúra közelségével, nem is gondoltam arra, hogy a Hitler jelleméről hallottakat megőrzi az emlékezetem, mint valami vészcsengő úgy szólal meg a fejemben egyszer .Sokat mondogatta  Goebbels nevét is, aki akkoriban csak a rossz ember megtestesítője volt zseniális kommunikációs képességgel. A nagyanyám tarka meséi gyakorlatilag elláttak minden információval, amire azt hittem soha a büdös életben semmi szükségem nem lesz...míg egyszer csak megjelent a politikában egy lelkileg sérült defektes ember,  aki döbbenetesen hasonlít a riogatásomra szolgáló rémtörténetek szereplőjére. Mézes-mázas szavakkal negédeskedve százezreket bolondított meg üres ígéreteivel. Rettenetes célja aljas eszközéül használja az emberi butaság számos képviselőjét. Könnyen irányítható kapzsi emberekkel veszi körül magát, csak a gátlástalanoknak van esélyük kormányában felelős poszt betöltésére. Szociális érzéketlensége semmihez sem hasonlítható, a betegek, szegények, öregek nem hasznos tagjai a társadalomnak, így könnyen lemondott róluk, sorsukra hagyva őket. Hamis kommunikációt közvetít, uszít, gyűlöletet kelt. Csatlósai közreműködésével  kifosztotta az államkaszát, meglopott mindenkit, elárulta a hazáját, felépítette tégláról téglára  szisztematikusan a saját könyörtelen, elnyomó diktatúráját. Kiszolgáló cselédrendszert alapított. Aljas, becstelen és alattomos szándékát már nem is leplezi, hiszen feltétlen biztonságban érzi magát. Az igazságszolgáltatás a kezében van, ezért már nincs törvény, amit alkalmazhatna bárki is ellene. Csalók, köztörvényes bűnözők kezében van egy ország.Pozitív változásra semmi esély, a lázadókat tisztességtelen eszközökkel felszámolják végérvényesen.Az állandósult félelemben tartás, a frusztráció, a gyűlöletkeltés mind olyan valós probléma, ami nem teszi lehetővé az ellenzék hatékony egységbe verődését. Az elaprózott tiltakozók ily módon nem jelentenek potenciális veszélyt a számára. Államosítás, oktatás teljes lebutítása, minden egyéb intézkedése a hazug kormánynak csak eszköz az elnyomás tartósságának érdekében.

 

Még mindig bámulom a tükröt...közben fájdalmas lett a múlttal való találkozás. Mintha ez a sok év nyomtalanul eltűnt volna és most is az öreg szilvafa alatt üldögélnék a nagyanyámmal. Hallom amint azt mondja... az ilyen gazemberek képesek egy pillanat alatt olyan döntést hozni, hogy a kék szeműek jó emberek, a barna szeműek rossz emberek, ezért  kell kivégezni őket. Ez a gondolat olyan riasztó, hogy felpattanok a sámliról és futok le a padlásról, úgy érzem nem akarok többé tükörbe sem nézni.